Pages

Followers

Wednesday 5 September 2012

Kerjaya Seorang Jurukur Bahan (Quantity Surveyor)

Assalamualaikum..

Hari ni tetiba je rasa rajin nak update blog pasal kerjaya seorang mummy ni. Aku mencoret hanya sekadar suka-suka. Tiada niat untuk bermegah malah jauh sekali untuk menunjuk-nunjuk. Sekadar berkongsi pengalaman sebagai seorang pekerja biasa atau lebih mesra dipanggil kuli.. Ekekeke..

Bukan sahaja bekerja sebagai suri rumah bila berada di rumah, malah mencari pendapatan tambahan untuk membantu meringankan beban suami untuk menguruskan hal kewangan keluarga. Maklumlah zaman sekarang ni semua benda nak kena pakai duit & yang paling syok suami tak boleh mempersoalkan duit isteri bila isteri berbelanja menggunakan duitnya sendiri. Duit isteri adalah hak milik isteri manakala duit suami adalah hak milik isteri jua. Hehe.. 

Setelah tamat belajar di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Kampus Sri Iskandar, Perak dalam jurusan Diploma Ukur Bahan pada tahun 2009, aku bertungkus-lumus mencari kerja kosong di internet. Akhirnya aku telah menghantar permohonanku untuk bekerja di syarikat kontraktor kelas B iaitu Zeme Trade (M) Sdn. Bhd. Alhamdulillah aku telah dipanggil untuk ditemuduga & selama dua minggu aku menunggu, akhirnya aku ditawarkan bekerja di syarikat tersebut.

Aku sempat menganggur selama 2 bulan je. Aku berterima kasih kepada bos aku kerana memberi kepercayaan kepadaku untuk bekerja di sini walaupun time tu aku belum lagi menerima sijil/konvo. Hanya berbekalkan mini transkrip yang dibeli dari pejabat bendahari UiTM Perak dengan harga RM1 untuk sesalinan, aku berjaya diterima bekerja sebagai Jurukur Bahan di syarikat tersebut. Aku diterima masuk ke syarikat ini pada 04hb. Ogos 2009. Kini sudah 3 tahun aku berada di sini. 

Gaji??? Ermm, faham-faham jelah bila bekerja di negeri sendiri ni, gaji tak lah mewah sangat pun. Just cukup-cukup makan je. Kalau nak gaji mahal kenalah kerja di luar negeri. Ye dop?. Hehe.. Ok la walaupun gaji tak seberapa sebab dekat sini kos hidup tak lah mahal mana. Yang penting kita perlu bersyukur dengan apa yang kita ada & apa yang kita dapat.

*************************************************************************************************************************************************
Nie adalah Articles yang aku copy dari internet tentang kerjaya Jurukur Bahan:-

Image google jer..

Ukur Bahan atau Quantity Surverying adalah salah satu bidang yang penting di dalam industri pembinaan. Ia adalah berdiri sebaris dengan profesional-profesional lain seperti Arkitek, Jurutera Awam, Mekanikal dan Elektrikal.

Di Malaysia, terdapat pelbagai pusat pengajian tinggi (IPTA) yang menawarkan kursus jurusan ukur bahan bermula daripada peringkat sijil sehinggalah ke peringkat ijazah pertama. Antara pusat pengajian tinggi yang menawarkan jurusan ukur bahan ini adalah seperti Politeknik, Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Teknologi Mara (UiTM), Universiti Malaya (UM), Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Universiti Sains Malaysia (USM) dan Kolej Tuanku Abdul Rahman (KTAR).

Walaubagaimanapun, pelajar-pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) kurang mengetahui prospek kerjaya ukur bahan berbanding dengan profesion lain seperti Arkitek, Jurutera, Akauntan atau Doktor.

Di dalam rencana ini, akan mencatatkan serba ringkas tentang tugas-tugas seorang juruukur bahan dan bidang kerjaya selepas tamat pengajian di pusat pengajian tinggi..

Seorang jurukur bahan atau QS berperanan menjadi seorang penasihat dan berkebolehan untuk menasihat pihak klien dari segi perancangan serta kawalan kos projek serta pentadbiran kontrak. Tugas seorang Jurukur Bahan adalah bermula dari proses Kajian Kemungkinan atau Feasibilty Studies sehinggalah penyediaan Akaun Muktamad.

Walaubagaimanapun, tugas-tugas hakiki seorang Juruukur Bahan itu adalah berbeza selepas ia menamatkan pengajian berdasarkan cabang pekerjaan yang akan disertainya. Ini adalahlah kerana, apabila sesorang Juruukur Bahan itu menamatkan pengajian, ia boleh bekerja di sektor awam, perunding, kontraktor atau pemaju. Setiap cabang pekerjaan ini mempunyai perbezaan yang ketara yang diringkaskan dalam jadual berikut:-
 
Bil
Perunding
Kontraktor
1
Menyediakan anggaran awalan kos projek
Menyediakan harga untuk tawaran tender yang disertai.
2
Menyediakan senarai kuantiti (BQ) berdasarkan lukisan yang disediakan oleh pihak Arkitek dan Jurutera
Menyediakan butiran tuntutan bayaran interim kepada pihak klien.
3
Menyediakan naskah dokumen tender
Menguruskan perlantikan subkontraktor-subkontraktor domestik.
4
Menyediakan laporan penilaian tender
Menyediakan perakuan bayaran interim kepada subkontraktor domestik
5
Menyediakan dokumen bayaran interim

6
Menyediakan dokumen  perubahan kerja

7
Menyediakan penyata akaun muktamad projek


***********************************************************************************************************************************************

Terima kasih juga kepada en. suami kerana masih membenarkan aku terus bekerja ~Thanks Lalink~. Penat bukan kemain lah bila dah bekerja ni. Kena pandai bahagikan masa lah bersama keluarga. Start kerja pukul 8.30pg-6.00ptg. Cuti just hari Jummat jer. Kalau ada banyak tender yang kena submit, so kenalah berkorban masa & tenaga untuk bawa balik & siapkan kerja di rumah. Bekerja bagai nak rak tapi........................huhu malas nak cakap..Kih..kih..kih..

Kadang-kadang terdetik juga dihati untuk berhenti kerja bila dot..dot..dot.. ~tak boley cakap~. Huhu.. Nasib lah.. Kena bersabar.. Insyaallah rezeki tu ada.. Bukan sebab tak boleh luangkan masa dengan suami & anak sebab suami bekerja di office yang sama. So, 24 jam berkepit ngan en. suami. Anak??? Bila sampai je rumah, anak lah yang kami cari dulu. Lepas cium-cium & gomol-gomol bagi pipinya sampai merah-merah baru aku pergi mandi..Ngehehehe..

**Boleh tak nak belajar menjahit je nanti?? Buat kerja sambilan lah pulak**
 

8 comments:

  1. kak..gaji tu brape eh..??
    dlm 3k ade x..?

    ReplyDelete
  2. x sampai pon 3k..
    kerja ngn syarikat swasta kat kelantan memg gaji murah. kdg2 bos mencatu. nak untung dia je. hehe
    klu kerja dekat luar, mybe dekat2 3k kot dpt..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Susa x kak keje qs ni... Nk tye kje qs dkt Pemaju same ke dgn qs dkt perunding

      Delete
    2. Susa x kak kje qs ni... Nk tanye keje qs kt Pemaju same ke dgn kje kt perunding

      Delete
  3. sy baru dpt pgilan intrview mgu dpn sbgai qs...sy bru habis blja dlm diploma civil eng. di poli..kt poli sy just bljar ukur bhan stu sem jek..dan xtau sgt kerja dlm bdng qs ni.mcm xyakin nk p intrview.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. akak, byk ke pluang keje utk qs ni? kat mne boleh apply?

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete