Pages

Followers

Saturday 4 August 2012

Lahirnya Aisy Asyraf

Actually nak post pengalaman ni 2 bulan lepas lagi. Tapi disebabkan faktor-faktor yang tak dapat dielakkan seperti malas menaip panjang-panjang, takde mood nak berblogger & masih dalam pantang membuatkan cerita/pengalaman ini agak basi/tertangguh sedikit. Oleh tetapi disebabkan semangat mahu berkongsi pengalaman ini masih berkobar-kobar, maka ku gagahi jua tanganku untuk menaip bagi menyiapkannya. Semoga ianya dapat berkongsi cerita serta pengalaman buat sahabat sekalian. Selamat membaca!


01/05/2012 (Selasa-Hari Cuti Pekerja)

Selepas Subuh 01/05/2012, aku di rumah mertua tengah syok landing atas tilam. Sebelum aku sambung tidurku makin jauh, aku ke tandas untuk mengeluarkan sisa-sisa dalam perutku supaya tidurku tidak terganggu. Bila aku ke bilik semula selepas menunaikan hajat kecil, aku rasa ada sesuatu yang keluar meleleh di pahaku.Aku terkejut kerana keluar darah dan lendir (sikit je). Ini salah satu tanda awal nak bersalin. Aku cuak tapi aku cuba kawal perasaanku. "Nak beranak dah ke nie?''. Aku cuba cool kan diri coz due date doktor kasi 20/05/2012. Lama lagi tu lebih kurang 2 minggu lebih lagi nak sampai due date.Perut pun tak ada rasa sakit lagi. Aku cari hubbyku yang menghilang sejak Subuh tadi lagi. Macam biasa rutin hari cutinya iaitu basuh kereta dan motor kesayangannya. "Bang, dah keluar tanda nak beranak ni. Macam mana ni bang? Pampers baby ngan pampers ibu lum beli lg ni". Lebih kurang gitulah dialog aku pagi tu. Hubby buat muka seposen je. Cool tak bertempat. Geram tol aku. Orang tengah cuak, dia leh lak buat muka seposen. "Dah, gi mandi. Jap lagi kita gi beli barang yang takde lagi tu". Akhirnya hubby bagi respon. Aku bergegas pergi mandi dan tertengok longgokan baju kotor dalam baldi. "Erm, dobi dululah. Mane tau kang terberanak karang, siapa nak tolong basuhkan nanti". Aku punyalah syok duduk memberus baju dalam bilik air tetiba je dengar satu suara yang menegur "Hai, tadi kata nak beranak dah. Boleh lagi memberus baju yer?? Nak pergi beli barang ke tak ni??". Opps, terlupa lak. Hehe. Pukul 9.45pagi, kami bertolak ke Mydin Mall Kubang Kerian. Orang berpusu-pusu hari tu. Maklumlah cuti umum kan.Aku takde nak shopping sakan la coz dah list barang-barang yang perlu dalam kepala. Lepas ambil barang, terus gi bayar kat kaunter. Mak ai, panjangnya barisan. Erm, tunggu turn ajelah. Sampai rumah terus bagitahu mak mertua yang aku ada keluar tanda.Mak mertua cakap aku nie ketuban darah sbb keluar tanda darah dulu sebelum air. Perut masih lagi ok, cuma rasa tak selesa macam nak datang period je. Lepas waktu Zohor, aku packing barang masuk dalam beg. Actually, barang dah lama packing. Cuma yang belum packing adalah pakaian ibu, pampers baby & maternity pad je. Time tu perut ada rasa tak selesa sikit. Rasa macam mula-mula datang period je. Aku biarkan aje. Petang tu lebih kurang pukul 6  lebih, mak mertua bawa aku gi jumpa bidan kampung. Nak rasa kedudukan baby macam mana. Bidan tu cakap kepala baby dah ke bawah sangat & maybe bersalin awal dari tarikh doktor kasi tu. Malam tu lebih kurang pukul 8 lebih, period pain datang agak kerap. Tak sakit sangat pun, just rasa cam senggugut sikit-sikit. Tapi yang peliknya, dia tak rasa sakit berpanjangan. Period pain tu datang kejap-kejap je tapi kerap. Dalam fikitan aku nie asyik fikir ni tanda nak bersalin dah ke? Memandangkan ini adalah pengalaman kali pertama nak bersalin, jadi aku was-was la samada ini sudah tanda nak bersalin ataupun just sakit-sakit akhir trimester. Aku buat tak tahu je. Hubby aku lagila tak tahu menahu. Lama-kelamaan period pain tu makin kuat dan makin kerap. Sebelum tido, bagitau hubby esok nak try gi klinik. Sepatutnya temujanji dengan doktor pada 3hb (Khamis). Nampak gayanya esok terpaksalah pergi check-up.


02/05/2012 (Rabu)

Lebih kurang pukul 12 pagi, masih tak boleh nak lelapkan mata. Period pain makin kuat. Rasanya makin sakit. Padahal time nie period pain dah makin kerap. Almost datang selang 5 minit sekali. Period pain tu serang beberapa saat je. Sakitnya yang tak tahan. Aku tak boleh tido pun dop tahan rasa sakit tu. Siapa pernah senggugut tau la rasa sakitnya macam mana. Tapi time ni aku masih boleh bertahan. Kalau ikut minggu, hari ni dah 37minggu 3hari. Sudah cukup bulan tapi aku rasa terlalu awal untuk aku bersalin. Aku belum ready untuk bersalin. Bersedia atau tidak, Allah SWT telah menentukan segalanya. Dia yang Maha Mengetahui. Lebih kurang pukul 1 pagi, sakitnya makin bertambah. Ya Allah, sakitnya kat bahagian ari-ari.. Hubby pun tak dapat tido lena coz aku asyik balikkan badan ke kiri & ke kanan sambil memagang perut.  Hubby gelisah & tanya aku samada nak pergi ke hospital atau tak. Aku cakap boleh tahan lagi & tak nak ke hospital lagi.Hubby sambung tido & dia bagitau kalau ada pape suruh kejutkan dia. Aku masih menahan rasa sakit. Agak berpeluh-peluh aku malam tu tahan sakit. Aku mula terfikir ni adalah contraction nak bersalin sbb sakitnya teratur. Contraction datang 5 minit sekali. Cuma rasa sakit yang berbeza-beza. Start dengan rasa sakit yang sedikit, lama-kelamaan rasa sakit yang kuat. Baru aku sedar bahawa ini adalah contraction nak bersalin. Aku berkira-kira nak kejutkan hubby yang sedang nyenyak tido. Memandangkan rasa period pain yang makin kuat, aku kejutkan hubby cakap nak gi hospital sekarang. Time tu dah pukul 2.30 pagi. Hubby agak terkejut tapi dia cepat-cepat pergi kejutkan ibunya. Rumah mertuaku terang-benderang gara-garaku. Ibu mertua dah hubby cepat-cepat bersiap. Aku suruh hubby ku ambil beg bawa masuk dalam bonet kereta. Aku hanya capai tudung. Pukul 2.45 pagi, kami bertolak ke hospital. Hospital yang dituju ialah Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian memandangkan ianya hospital yang paling dekat dengan rumah mertuaku. Dalam 15 minit perjalanan, kami telah pun sampai kat hospital. Ibu mertuaku bawa aku ke tempat wad ibu bersalin sementara hubby pergi daftar kemasukan aku ke hospital itu. Aku & ibu mertua dibantu oleh pak guard yang berjaga malam itu untuk tunjukkan tempat wad bersalin. Aku masih boleh berjalan. Lagipun aku sengaja banyakkan berjalan supaya dapat memudahkan proses bersalin nanti. Sebelum masuk ke wad, nurse lakukan sesi check-up dulu. Alat-alat khas dipasangkan ke perutku untuk mengesan contraction & denyutan jantung babyku serta diseluk untuk check bukaan jalan. Dah 3cm nurse cakap. Belum masa untuk bersalin lagi. Keadaanku dipantau. Memandangkan aku tak boleh nak berjalan dan bergerak bebas sbb banyak wayar-wayar di perutku, aku mengambil kesempatan untuk bermanja dengan nurse. "Misi, tolong ambil handphone saya atas meja tu". Dengan baik hatinya nurse tu menyerahkan hp kepadaku. "Misi, saya dahaga". Dengan baik hatinye nurse sekali lagi menghulurkan aku segelas air suam. Hehe. Setelah aku dapat telefon milikku, lantas aku telefon ibuku kat rumah. Ibuku terkejut. Hehe.. Bukaan dah 4cm. Nurse masukkan ubat berak. Tak sampai berapa saat, aku rasa nak terberak yang amat sangat. Terkepit-kepit aku masuk tandas. Huhu.. Lepas tu nurse suruh ambil baju baby sepasang, pampers baby 1 keping & sehelai kain batik untuk ibu. Yang lain-lain tu dilarang bawa masuk lagi.

Setelah hubby menyerahkan baju & kain batik tue, aku disuruh berjalan menuju ke labor room. Aku tak putus-putus berdoa agar proses bersalin ini dipermudahkan dan semoga kami berdua selamat. Aku baca doa-doa yang telahku hafal untuk memudahkan proses bersalin nanti. Seingat aku, waktu masuk ke LB tu lebih kurang pukul 4.45 pagi. Nurse check bukaan dah 5cm & air ketubanku dipecahkan. Pagi tu tak ramai yang bertugas & doktor/nurse pelatih pun tak ramai yang kelihatan. Just dua tiga orang je. Myb ramai ambil cuti labour day kot. Lepas air ketuban dipecahkan, contraction makin kuat. Ya Allah, sakitnya. Tak tergambar & tak dapat diungkapkan dengan kata-kata camne rasa sakit tu. Hubby dibenarkan masuk ke LB. Hubby pun tak tau nak buat apa time tu. Aku dah berpeluh-peluh tahan sakit wlupun LB dilengkapi dengan aircond. Hubby pun nampak cemas. Dia hanya menyapu peluh dimuka ku dengan tangannya. Pukul 5.15 pagi, sakit semakin kuat. Aku dah rasa nak meneran. Nurse datang check bukaan. Dah 8cm tapi nurse tak bagi teran lagi. Kena tunggu 9-10cm baru boleh teran. Aku dah tak boleh nak tahan rasa sakit. Sakit yang amat. Aku bagitau nurse dah nak meneran sangat-sangat ni. Barangkali nurse dah nampak kepala baby nak keluar, nurse suruh aku teran. Alhamdulillah, dengan 2x teran aje aku rasa sesuatu keluar dengan lajunya. Perut terasa lega sangat & suara tangisan sikecil kedengaran nyaring di dalam LB. "Syukur, Alhamdulillah. Aku telah pun selamat bersalin". Aku tersenyum. Hubby teruja melihat anaknya dah pun lahir. Nurse tunjukkan baby kepada ku sambil tanya lelaki ke perempuan?. Aku sambil tersenyum bangga menjawab lelaki. Nurse suruh hubby azankan baby. Selepas azankan baby, nurse suruh hubby keluar. Then, nurse letak baby secara meniarap atas dadaku. Comelnya dia. Dia diam aje. Matanya hanya memandang wajahku. Mata kami bertentangan. Rasa sakit semua hilang begitu aje selepas manatap wajahnya. Ajaib kan kuasa Allah??.  Waktu tu aku hanya cam hidungnya aje. Hidungnya macam hidungku. Mancung juga la sikit-sikit pon (hehe..perasan)..Belum puas aku tatap & belainya, nurse dah pun ambil baby untuk dimandikan. Kami akan jumpa dalam wad pada pukul 8.30 pgi nanti.

Hari pertama Aisy dilahirkan. Comelkan? Geramnya kat dia.

Akhirnya aku selamat melahirkan bayi lelaki yang seberat 2.44kg pada 02/05/2012 (Rabu-10 Jamadilakhir 1433H) tepat pukul 5.35 pagi secara normal. Kami menamakan bayi itu Muhammad Aisy Asyraf Bin Mohd Fairul. Semoga Aisy menjadi anak yang soleh & taat kepada perintah Allah. Amin..

1 comment: