Pages

Followers

Sunday 12 August 2012

Baju Raya Aisy

Ramadhan kian berlabuh meninggalkan kita. Semoga diberi kesempatan untuk bersua dengan Ramadhan akan datang pada tahun yang seterusnya. Bila Ramadhan berlabuh pergi, Syawal akan menjelma tiba. Pada bulan Syawal ni lah kanak-kanak yang paling gembira sebab boleh berhari raya & dapat duit raya yang banyak. Aku jugak yang pokai nanti jadi mangsa adik-adikku di rumah..Hehe..(Pemberian haruslah ikhlas..Jangan risau, rezeki akan datang kembali kepada kita)..

Nak kata anak aku yang happy bila tiba Syawal ni, tak jugak sebab baby baru je 3 bulan lebih. Kecik lagi. Manalah nak mengerti erti berhari raya lagi. Maknanya ummie dia lah yang happy bila tiba Syawal nanti. Hehe..Nak kata papa dia, lagi lah tak mengerti erti raya tahun nie. Pokai lah tu duit kena kebas dekat wife dia..Huhu.. Ala, bila lagi kan?? Duit suami kan duit isteri jua. Manakala duit isteri tetap duit isteri. Bab kata Ustaz Azhar Idrus "Tok laki jong cari, bini jong perabis". Ala, untuk beli pakaian raya anak dia jugak.

Yang paling excited ialah semasa beli baju raya untuk Aisy. Ni kali pertama Aisy akan menyambut hari raya. Mestilah berkobar-kobar beli baju raya untuk Aisy walaupun Aisy tak kisah kalau berbaju buruk sekalipun sebab dia belum mengerti apa-apa. Ummie nya pulak yang lebih-lebih. Ummie takde baju raya pun takpe asal anaknya ada baju raya yang cantik-cantik. Ummie nak tengok Aisy segak bergaya nanti raya nie.

Kalau pergi shopping, mesti berlambak-lambak pakaian baby girl. Banyak pilihan lak tu. Baby boy ni takde pilihan sangat. Design pun tak leh nak pilih-pilih sangat. Harga lak berganda sikit daripada pakaian girl. Jenuh aku dok memilih baju raya untuk Aisy. Sehari suntuk aku shopping. Nasib baik tak pergi ngan hubby. Kalau tak mesti kena tinggal sebab lama sangat dok shopping. Aku drive sendiri. Aku ajak kakak ipar & adik ipar yang temankan memandangkan diaorang pun nak shopping baju raya gak. Jem pun aku sanggup pergi. Kena parking kereta jauh lak tu sebab parking penuh. Dahla puasa, kena jalan jauh lak tu. Kering tekak tak payah cerita ler. Pandai carik, pandai tanggung ler kan??

Sebenarnya membazir je beli baju raya banyak-banyak kat baby ni. Kejap je leh pakai dalam sebulan dua sebab baby cepat besor. Tak berbaloi-baloi lah beli mahal-mahal tapi dapat pakai sekali dua jer. Tapi disebabkan nafsu nak bershopping baju raya untuk anak tak dapat nak dibendung lagi, kira aku berpuas hati sangatlah menunaikan nafsu tamak haloba aku tu walaupun di bulan puasa ni. Aku belilah dua pasang. sepasang baju melayu (hai, baru 3 bulan dah nak pakaikan baju melayu) & sepasang lagi baju kemeja dengan seluar jeans. Harga tiap satu tak payah cakap lah. Baju baby kecik secoet macam ni pun lagik mahal dari baju orang dewasa. Mak ai. Balik nanti confirm kena bebel kat hubby. Lantaklah. Dah terbeli nak buat macam mana. Huhu..

*Sekadar gambar hiasan*


Balik shopping tue, memang kena perli ayat panas-panas lah. Mentang-mentang lah dia kena jaga baby lama sikit hari tu. Cakap lenguhlah, penatlah, gi shopping tak ingat dunia la. Ala, bukan pergi lama pon. Bertolak pukul 9.00 pg, pukul 4.00 ptg dah sampai rumah. Aku tersengih-sengih cam kerang busuk jelah. Ingat dah habes bebel & perli-perli. Hubby gi bukak plastik barang-barang yang aku beli tu lak. Addoii.. Tak sempat nak sorok. Membebel mengalahkan perempuan lak dia. Huhu.. "Amboi-amboi bershopping sakan yer. Banyaknya beli barang..Aaiii..penimbang berat badan pon beli?? Nape tak beli je bangunan tue sekali?? Nanti senang lah sikit..Apa yang nak semua ada kan??" Adus, panasnya telingaku. Taik telinga dah cair nih. Tak sempat nak sorok penimbang tue. Ala, beli pun sebab nak kawal berat badan untuk dia gak. Paling aku hangin, last-last dia gak yang guna penimbang tu. Hari-hari lak tu naik atas penimbang aku. Terover lak pulak dari si pemunya..Ggggrrrrr. Sabor jelah..

*Sekadar gambar hiasan*

Nasib baik lah elaun aku tak kena tarik sebab shopping sakan & shopping bukan-bukan hari tu.. Huhu..
Selamat Hari Raya!!!

No comments:

Post a Comment